Vinkel+co


Intern kommunikation


Mere fokus
Hånden på aorta. Er der et ligeværdigt fokus på intern og ekstern kommunikation? Vi mener nej. Og det undrer os. For effektiv intern kommunikation er en forudsætning for, at den eksterne kommunikation fungerer. I det eksterne brandingarbejde kan vi love platin og forårsgrønne skove. Men bevisførelsen sker i den direkte kontakt med organisationen. Derfor bør den interne kommunikation have mere både kvalitativ og kvantitativ bevågenhed end i dag.

Der er også penge i det
Dårligt brandingarbejde er pokkers dyrt. Det er vel i sig selv et hårdtslående argument for at interessere sig for intern kommunikation. Her er ét mere. Symbiosen mellem medarbejdernes trivsel, kunders tilfredshed og organisationers formåen fornægter sig sjældent. Både logik og empiri peger på de tætte bånd. Samme entydige sammenhæng mellem den interne kommunikation og medarbejdernes tilfredshed står i dag til offentlig beskuelse i diverse analyser. Altså har vi oven i købet gennem intern kommunikation en fangarm direkte til økonomi og resultatskabelse.

Budskabet styrer mediet
Interne kommunikationskanaler er en metervare. Kun fantasien sætter grænserne for den måde,  budskaberne kan flyde ud over rampen. For vinkel+co er værktøjerne ikke afgørende. Hvad enten skruetrækkeren hedder personaleblad, nyhedsbrev, intranet eller ølkassemøder, så handler det om at tilpasse kommunikationen til den enkelte organisation og situation.